Top
Bevæg dig ud af stress - Klinikken ved Kongens Have
fade
21
page-template,page-template-full-width,page-template-full-width-php,page,page-id-21,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.2,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-large-title-text,mkdf-title-with-subtitle,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Bevæg dig ud af stress

Et kursus for stressramte

Introduktion til Bevæg dig ud af stress

Kernen i kurserne er, at bruge bevægelse til at komme ud af en tilstand af stress i krop, nervesystem og hjerne. Både indhold, tempo, de fysiske rammer og holdstørrelsen er tilpasset stressramte. Undervisningen består af meget enkle kropsøvelser, og handler om at opleve, sanse og bevæge sig inde fra kroppen, og kunne lave et skift i nervesystemets tilstand gennem disse øvelser.

At arbejde med at have sit nærvær og sin opmærksomhed gennem bevægelse, kan være befriende. Når vi er i rolig bevægelse , og selv kan styre, giver vi krop, hjerne og nervesystem et andet input – om en anden tilstand, der også findes!

Øvelserne vi laver er meget enkle, tempoet er langsomt og vi gentager de fleste øvelser over alle kursusgangene. Og det er noget du med lethed kan integrere og bruge i din hverdag.

Kurset fokuserer på den kropslige træning, men der vil undervejs også være afspændinger, lidt teori om, hvad der sker i krop, nervesystem og hjerne, når man er stressramt, og nogle delerunder, hvor I kan sætte ord på de erfaringer I gør jer undervejs.

At træne sammen med andre

Som stressramt kan du ofte føle sig isoleret og hægtet af den hverdag og de sociale sammenhænge du er vant til at være en aktiv del af. Det kan derfor være med til at give dig mere energi og inspiration, at træne i en gruppe, som du mødes med over flere gange. At være en del af et fællesskab, hvor rammerne er trygge, hvor der også er plads til glæde og varme, og hvor aktiviteterne er tilpasset stressramte. Fællesskabet kan være godt til at holde hinanden fast på en motivation til at træne. Og på at kunne huske og dele de fremskridt, der sker.

Hvem kan deltage?

Kurserne er for alle stressramte, og mennesker med et belastet (autonomt) nervesystem, f.eks. særligt sensitive og mennesker med traumer. Du behøver absolut ingen forudsætninger ud over dette for at deltage.

Overvejelser inden du melder dig til

For at deltage i kurserne, er det vigtigt, at du kan indgå i en gruppesammenhæng. Kurset er tilpasset stressramtes behov, og der vil være mulighed for at tage hensyn til den enkeltes behov.

Det vi arbejder med på kurset kan klinge ind i gamle mønstre/tematikker/traumer. Det er vigtigt at tage hånd om dette i et terapeutisk rum. Det kan være en mulighed, at du kombinerer individuelle terapisessioner og kurset, hvis du har behov for et dybdegående terapeutisk arbejde.

Hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvorvidt du er klar til at deltage i holdundervisning, er du velkommen til at kontakte mig inden tilmelding!

Se datoer her og tilmeld dig her

IMG_0201
Der var en dejlig rolig og rummelig stemning, og det er rart, når man er 'svækket'. Der var plads til at være 'den man er' og det føltes virkelig rart.

Udtalelse fra kursusdeltager

IMG_0194
Struktur og forskellighed mellem øvelserne synes jeg var rigtig god - en tilpas vekslen mellem ro og energi. - det overraskede mig faktisk, at der kom 'så meget ud af så lidt'.

Udtalelse fra kursusdeltager

Hvad er stress?

Overvældende begivenheder, som en stress-overbelastning, påvirker vores indre sansninger, følelser og vores relation til omgivelserne.

Det er ikke kun en enkelt begivenhed, der kan skabe en kronisk stresstilstand. Ofte er det gentagne påvirkninger, der bygger op over tid. Der ikke er en objektiv målestok for, hvad der er stressfremkaldende.

Uanset om det er fysisk eller psykisk, så er det du OPLEVER som truende – for dit liv og eksistens – dét din hjerne, dit autonome nervesystem og din krop reagerer på.

Kronisk stress er en overbelastnings-tilstand på linje med en traumatiseret tilstand.Når først vi har nået denne overbelastnings-tilstand, sker der et skift i krop, hjerne og nervesystem.

Hvad sker der i nervesystemet?

Vi er pattedyr. Selvom vi lever et liv som moderne mennesker, fungerer store dele af vores hjerne og vores autonome nervesystem ligesom de andre pattedyrs.

Det er vigtigt at forstå, at disse reaktioner i det autonome nervesystem ikke er nogle, vi bevidst vælger. Det er reaktioner,der sker automatisk og går udenom, og sker FØR den kognitive, reflekterende del af hjernen kan reagere. Og de er alle overlevelsesstrategier.

Et eksempel fra dyrenes verden kan være med til at forklare hvorfor vi mennesker bliver traumatiserede eller ramt af kronisk stress:

Kamp-flugt

Hvis en zebra på savannen forfølges af en hunløve, foregår der en kort og intens jagt, hvor zebraen løber for sit liv. Lykkes det zebraen at undslippe, vil den søge hen til et sted, hvor den kan føle sig tryg – og så står den og ryster i hele kroppen et stykke tid – og udlader den enorme overskudsenergi . Efter et par dybe vejrtrækninger, er den klar til at gå videre og græsse i flokken. Ikke traumatiseret – men måske lidt ekstra årvågen den næste tid. Hjernen, det autonome nervesystem og kroppens kemi normaliseres igen.

Zebraen har mødt en livstruende situation, har kunnet undslippe den ved egen kraft. Kroppen er gået fra fuldt alarmberedskab, hvor alle funktioner i kroppen er mobiliseret til at kunne flygte eller kæmpe, til en normaliseret, rolig tilstand.

Stivnen

En anden reaktion i det autonome nervesystem er en stivnen – immobilitets-reaktion, eller tonisk immobilitet, som det kaldes.

Denne reaktion kan opstå, hvis zebraen ikke har en chance for at undslippe. Kroppen er igen mobiliseret i fuldt alarmberedskab, til kamp eller flugt, men hjernen registrerer et punkt, hvor kamp eller flugt ikke længere er en mulighed, og sætter derfor en sidste overlevelsesstrategi i gang: immobilitets-reaktionen.

Det er en tilstand, hvor dyret falder om, og ligger kropsligt lammet, som om det var dødt – samtidig med, at det autonome nervesystem stadig kører i fuldt alarmberedskab.

Zebraen har mødt en livstruende situation, og har ikke kunnet undslippe den ved egen kraft. Kroppen er i fuldt alarmberedskab, alle funktioner i kroppen er mobiliseret til at kunne flygte eller kæmpe, samtidig med at kroppen er ude af stand til at bevæge sig. Der sker ingen udledning af overskudsenergi. Hjernen får ikke impuls om at truslen er ovre, og der sker ikke en normalisering af kroppens kemi. Kroppen, hjernen og det autonome nervesystem bliver ved med at reagere på en trusselsimpuls.

Det er denne sidste reaktion i hjerne og det autonome nervesystem, som er karakteristisk for kronisk stressramte.

Hvordan opstår kronisk stress?

De første stressreaktioner er ofte naturlige, sunde reaktioner på svære rammer og begivenheder som sygdom eller død blandt de nære, skilsmisse, psykisk dårligt arbejdsklima, for mange arbejdsopgaver m.m.. Det kan være en kombination af flere faktorer, der udløser den kroniske stresstilstand.

Den tilstand af opspænding i krop og årvågenhed i nervesystem kan for dig være forbundet med at holde sammen på dig selv, holde dig oppe, forblive i kontrol, og sørge for at du ikke falder helt fra hinanden.

Hvis der ikke er mulighed for at have pauser til at samle kræfter, til at handle, have indflydelse og påvirke omstændighederne, når man det punkt, hvor hjerne, følelser og det autonome nervesystem bliver overvældet. Så sker der et skift i kroppen – til en oplevelse af hjælpeløshed og kollaps. Ofte indtræder denne tilstand efter lang og vedvarende overbelastning.

For at blive ved fortællingen om zebraen på savannen: Hvis vi som mennesker lever under nogle forhold, hvor det ikke er muligt for os, at opleve perioder med ro og tryghed, og mulighed for at ryste den overvældende oplevelse af os – så svarer det til, at zebraen bliver ved med at blive jagtet, eller er lige ved at blive det.

En af de store forskelle på os og de øvrige pattedyr er vores evne til at tænke og reflektere. Det er ikke altid til vores fordel. For det betyder også, at vi i lang tid kan være ude af kontakt med de kropslige og følelsesmæssige signaler, vi får om, at noget er helt galt, og at vi skal gøre noget for at stoppe det.

Stress bliver ofte fortolket som en ydre situation eller påvirkning, som man skal lære at “håndtere”. Problemet er, at ved en stress-overbelastningstilstand føles det ikke længere trygt og sikkert at være i egen krop. Det er hele ens væsen, der biologisk opleves som livstruet – og det er de signaler hjernen og det autonome nervesystem bliver ved med at sende besked om!

Når vi på den måde er overvældede i vores biologiske system, følger en afmagtsfølelse, samtidig med at man er afskåret fra de ressourcer og følelser, der kan bringe en ændring i tilstanden.

IMG_0206
Jeg oplever dig som en herlig underviser, som gør én tryg fra starten, som er empatisk og opmærksom og forklarer øvelserne godt. Både hvordan man gør og hvad meningen er med dem.

Udtalelse fra kursusdeltager

IMG_0206
Jeg synes det var en rigtig god oplevelse at være på kurset. Jeg fik en ro og grounding, som fortsatte resten af dagen.

Udtalelse fra kursusdeltager

Vejen ud af stress

Så første skridt på vejen ud af stress er, at genetablere en følelse af at være tryg i sin krop – at være hjemme i sig selv igen. Der skal være nogen hjemme, før man kan begynde at lægge strategier og handle.

Et vigtigt skridt i retningen mod heling er en accept af, at din krop biologisk reagerer på netop dén situation som livstruende, og bliver låst i en rædselslagen tilstand. Også selvom din fornuft og intellekt synes det burde være anderledes.

Derfor er arbejdet med at skabe ro og afspænding en nænsom vej at gå. Vi etablerer et solidt fundament samtidig med at vi slipper stresstilstanden.

Med medfølelse og omsorg kan vi begynde en dialog med krop, hjerne og nervesystem. Genvække vores sansning og komme ud af immobilitets- tilstanden.

Kursusforløb 2018

Kurser forløber over 4 uger, hvor vi mødes 2 timer om ugen i et yogalokale centralt I København.
Holdene oprettes løbende.
Kontakt mig, hvis du er interesseret eller har spørgsmål.

Individuelle sessioner

Det er muligt at booke individuelle sessioner. De varer 1 ½ time, og indholdet er det samme som på kurserne. Her er der mulighed for at følge din egen proces 100% og gå mere i dybden med det du har brug for netop nu.

Pris kr. 1100

Sted: Et fredeligt yogarum i København

Praktisk: Da jeg skal booke et yogalokale til sessionen betales et depositum på kr. 300 ved bookning. Du kan afmelde sessionen senest 1 dag før, men depositum kan kun tilbagebetales hvis sessionen afmeldes senest 1 uge før.

Tilmelding

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Ønsket hold

Din besked

Din tilmelding er først endeligt registreret, når du har indbetalt for kurset på reg. nr. 5379 konto nr. 318361.

Frem til 2 uger inden kurset afholdes første gang er det muligt at melde fra eller bytte til et andet kursus. Det koster kr. 200 i administrationsgebyr.

Deltager du i et forløb på 3 eller 4 gange, og bliver du forhindret eller syg, er der mulighed for at erstatte en enkelt gang med deltagelse på et intro-kursus i stedet.

Er du i tvivl om noget eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig på tlf.: 27 63 84 44, mail: info@klinikkenvedkongenshave.dk eller via formularen til venstre.